Lahden VPK:n paloautohistoriaa

Lahden VPK:n paloautohistoria perustuu tiedoiltaan pääosin Lahden Vapaaehtoisen Palokunnan historian kirjoihin ja jäsenistöltä saatuihin tietoihin. Useiden vuosikymmenien aikana on Lahden VPK julkaissut toiminnastaan kymmenkunta eri julkaisua. Palokunta on halunnut taltioida omaa toimintaansa mahdollisimman yksityiskohtaisesti jälkipolville. Pelastustoimintaa arvostava palokunta haluaa tuoda näkyvästi esiin kaiken apunsa, taitonsa ja kokemuksensa historian lehdillä lahtelaisten ja maamme palontorjunnan ja pelastustoiminnankin hyväksi tehdystä työstä.

Lahden VPK:n paloautohistorian on koostanut ja toimittanut kunniajäsen Jorma Honkala. Tekstin tarkastuksen ovat suorittaneet puheenjohtaja Jukka Silenius sekä kunniapäällikkö Pertti Mäenpää.

Kuvat ovat pääasiassa Lahden VPK:n kuva-arkistosta eri jäsenten tai omia otoksiani useiden vuosikymmenien ajoilta. Kuvia ja tekstiä voi vapaasti käyttää lähteen mainiten. Myös koko historian diaesitys on vapaasti taltioitavissa ”imuroitavissa” -vpk termiä käyttäen. Tässä julkaisussa esiintyvä kuva vakinaisesta palokunnasta hevosineen, kuuluu Lahden Museon kuva-arkistolle, eikä Lahden VPK:lla ole oikeuksia antaa julkaisulupaa.

Lupa-asiassa on neuvoteltava Lahden Museon kuva-arkiston kanssa.

Lahden VPK:n puolesta Jorma Honkala.

Ystävänpäivänä 14. helmikuuta 2011.

 

1879 LAHDEN VPK PERUSTETTIIN

Ei vielä sammutusautoa, mutta pyörillä kuitenkin.

Lahden VPK:n ensimmäinen paloruisku (punainen) ostettiin 1880 ja toinen keltainen ruisku 1898.

Lahden VPK:n perustamisvuoden 1879 ensimmäisiin hankintoihin kuului mm. palotorvi ja 20 kpl paloämpäreitä. Ämpärit valmisti J.G.Wallenius. Palotorvi lahjoitettiin kauppalan palovartija Okkerin käyttöön.

Kun palokunta oli suorittanut vuosien kuluessa uusia hankintoja ja siirtynyt paremmin toimiviin ruiskuihin jäi 1. ruisku poikaosaston käyttöön. Lopulta ruisku käyttämättömänä lahjoitettiin Lahden Museolle päivämäärällä 23. lokakuuta 1934.

Lahden VPK:n juhlaparaatissa vuonna 2004 ohjastaa ruuna Paavin Intoa ravihistorian dokumentoija Veijo Toivonen Metsäpirtistä, istuen vanhan – jo 1900-luvun alun käsivoimaruiskun päällä. Ruisku on yhä edelleen toimintakuntoinen. 

1926 AUTO no 1

Ensimmäinen paloauto oli Ford-merkkinen. Auton kuljetettavaksi ostettiin myös ruisku.

Ensimmäisen paloauton hankintapäätös tehtiin huhtikuun kokouksessa 1926. Auton hankinta tuli tärkeäksi, kun oli tilattu myös moottoriruisku, jonka kuljetuksessa auto todettiin käytännölliseksi.

Auton runko oli päätetty ostaa lahtelaiselta autoliikkeeltä  Etelä-Suomen Autolta.

Ostaminen venyi, koska tarkoituksenmukaista auton koria ei kukaan ehtinyt valmistaa. Autokaupat tehtiin lopulta syyskuun 7. päivänä.

Fordin runkoon tehtävä kori vetolaitteineen annettiin heti Pyörä ja Puuteollisuuden tehtäväksi, jolla kesäkiireet oli silloin jo saatu poistumaan.

Auto saatiin käyttöön joulukuun puolivälissä, jolloin myös viimeistelytyöt oli saatu päätökseen osaksi Lahden VPK:n toimesta.

Auton hankinta tuli ajankohtaiseksi, kun oli tilattu moottoriruisku. Ruiskun kuljetuksessa toivottiin autosta olevan suurta hyötyä.

1927 AUTO no 2

Kaksi autoa - kaksi Fordia, kolme paloruiskua ja 138 jäsentä muodostivat toimivan palokunnan LVPK:n lähestyessä 50 vuoden ikää.

Tuo toinen Ford-merkkinen paloauto oli ostettu käytettynä ja hankinta oli tapahtunut vain viikko sen jälkeen, kun kokouksessa 15. pnä elokuuta 1927 oli ostopäätös tehty.

Autohankinnoissa huomioitiin myös maamme talviset olosuhteet

Kun Lahden VPK:ssa pohdittiin ensimmäisen auton hankintaa, mietittiin samalla ajatusta, miten paloautolla selvitään Suomen talvisissa olosuhteissa.

Autoon päätettiin hankkia sen perään kytkettävä ja irrotettava moottoriruisku.

Tarvittaessa ruisku piti saada vietyä jalaksilla tai miesvoimin kannettuna palopaikalle myös silloin, kun autolla ei päässyt tarpeeksi lähelle palopaikkaa lumiesteiden johdosta.
Hankinnat toteutettiin suunnitelmien mukaan.

Ruisku oli autoa kalliimpi

Vuonna 1926 ostettu uusi moottoriruiku maksoi 70.000 mk. LVPK:n 50-vuotishistoriassa mainitaan: Samana vuonna ostetaan V.P.K:lle toinenkin kone, ostetaan ensimmäinen paloauto, arvoltaan Smk 30,000:-. Seuraavana vuonna 1927 ostetaan taas V.P.K:lle toinen paloauto, arvoltaan Smk 20,000,-.


Palokalusto kuljetettiin paloautoilla – tilat eivät riittäneet miehistölle

VPK:n 50-vuotishistoriassa mainitaan paloautojen käytöstä seuraavaa:

?Käytännössä on huomattu, että nämät V.P.K:n kaksi paloautoa eivät vieläkään jaksa toimia hyvin siinä tehtävässä mihin ne oli ostettu ja tarkoitettu. Näille kummallekin autolle tulee siksi painavat lastit kuljetettavaksi, että ne eivät jaksa hyvin niitä kuljettaa. Toisella on vedettävänä moottoriruisku ja letkuvarastoa. Toisella taasen kaikki muu palokalusto sekä letkuvarastoa. Näin ollen autot ovat niin kovin kuormitetut, että miehistön pääsy mukaan on ollut hyvin huonoa. Näiden syiden perusteella johtokunta taasen pohti kolmannen auton ostoa. Johtokunta 6 päivänä marraskuuta 1928 päätti, että tällä kertaa se ei voi ostaa autoa rahavarojen puutteessa.

 

Vakinainen palokunta perustettiin Lahteen 1.6.1912

Kun Lahden kaupunkiin perustettiin kesäkuun alussa 1912 vakinainen palokunta, oli sen toimintapiste Lahden VPK:n tavoin kaupungintalo.

Kalustohuoneet sijaitsivat peräjälkeen katutasolla rakennuksen länsipuolella.

Kalusto- ja miehistökuljetusta vakinaisessa tehostettiin hevosella, joka hankittiin 18.9.1912. Myöhemmin hevosia oli kaksi: Pekka ja Peska.

Ensimmäinen paloauto hankittiin vakinaiselle palokunnalle vuonna 1929, auto oli Chevrolet.

 

1937 AUTO no 3 

Vuonna 1937 VPK:n hankkimasta Chevrolet -miehistöautosta ”letukasta” riittää puhetta

Chevrolet koki tulipalon 

Auto no 1 oli myyty yksityiselle ja tilalle oli ostettu uusi umpinainen Chevrolet miehistön kuljetukseen tarkoitettu ”linjavaunu”.

Auto oli saatu monien vaikeuksien jälkeen Helsingistä Oy Masalinilta vuonna 1937. Uusi auto ehti kertaalleen palaa tehtaalla vallinneessa tulipalossa. Tulipalo oli hidastanut uuden auton toimitusta vain parilla kuukaudella. 

Auto oli Lahden VPK:n käytössä yli 30 vuotta ja myytiin se lopulta Oy Mallasjuoma AB:lle vuonna 1971. Mallasjuoma puolestaan luovutti auton melontaseura Vesisamoilijoiden kalustonkuljetusautoksi.

Melojat Kangasalla – Auto Mobiliaan

Chevroletin käytöiän synty- ja päätösvaiheissa tuli näytteli omaa osuuttaan. Auto joutui toistamiseen käyttökelvottomaksi, nyt sähkölaitteissa ilmenneen oikosulun johdosta. Vesisamoilijat olivat tuolloin kilpailumatkalla Kangasalla, jonne auto jouduttiin sankan savun verhoamana hylkäämään vuonna 1973.

Nykyisin Chevrolet on ehkä Suomen kuuluisin museoauto Kangasalan Mobiliassa, josta kulissimateriaalia keräävä Risto Höylä on autoa vuokrannut lukuisiin elokuviin ja TV-ohjelmiin lavasteautoksi mm. “Tuntematon sotilas” -elokuvaa filmattaessa.  

Nuohoojamestari, poikaosaston johtaja Kauko Valtonen vei pojat letukalla useasti uimaan harjoitusten jälkeen. Pojat kuvaukseen ryhmittyneinä Valtosen vieressä silloisen                                                      Jovin tehtaan edustalla 1950-luvulla.

  

1948 AUTO no 4

Ford Sussex kuormurista paloauto. Lavalle 1500 litran vesisäiliö

Auto no 2 myytiin Renkomäen VPK:lle 1947. Sen jälkeen v.1948 hankittiin käytetty kuorma-auto Ford Sussex. Poikaosaston suosikkiautoksi noussut Ford Sussex rakennettiin talkoilla paloautoksi. Lavalle erikseen rakennetun kopin sisälle hankittiin 1500 litran vesisäiliö. Ford Sussex toimi useasti poikaosaston harjoitteluautona, johon “tarvittava miehistö” mahtui auton mukaan lavalle vesisäiliön viereen. Autoon oli asennettu Lahden VPK:n päällikkö Sulo Aaltosen suunnittelema Supe II hammasrengasnokka-pumppu. 

Auto myytiin vuonna 1963 Lahden Autokellarille. 

Linjuri ja kuormuri vierekkäin

VPK:n autot mahtuivat kalustohuoneella vierekkäisille paikoille.

Vuonna 1937 uutena hankitun Chevroletin peräosassa rahdattiin myös pyöräalustalla siirrettävää moottoriruiskua.  Jotta Chevrolet voitiin ajaa kaupungintalon kalustohuoneen talliin, oli sen kori jouduttu valmistamaan normaalia matalammaksi. Uuden Chevrolet-paloauton ostossa oli VPK:ssa turvauduttu 75.000 markan pankkilainaan.

 

1962 AUTO no 5

Bedford-miehistökuljetusautossa sisätilaa vaikka 20:lle.

Viiden millin auto Lahden VPK:lle

Lahden VPK:n toimintavuosien kallein hankinta tapahtui vuonna 1962 ostettaessa Palokalustetehdas Oy Kulmalalta Bedford -merkkinen miehistönkuljetusauto. Autossa oli tilat kahdenkymmenen henkilön miehistölle, vesisäiliönä oli 1300 litran säiliö. 

Auton hankintahinta oli hieman yli 5 milj. markkaa. Palosuojelurahaston tuki oli 2.000.000 mk ja Lahden kaupunginvaltuuston tuki 1.850.000 mk, loppuosa jouduttiin rahoittamaan pankkilainalla, mikä laina oli saatu Lahden Säästöpankilta.

Bedfordista luovuttiin keväällä 1989

Vuonna 1962 uutena sammutusautona Lahden VPK:lle ostettu Bedford sanoi lopullisesti oman sammutussopimuksensa irti vuonna 1989. Auto kuljetettiin museoikäisenä Lahden VPK:n paloasemalta Keski-Suomen tieliikennemuseoon.

 

1969 AUTO no 6

VPK:n käyttöön vuonna 1969 luovutetussa Volvo -52 merkkisessä sammutusautossa oli Wilh. Ruberg-merkkinen nokkapumppu. Teknisten vikojen vaivaama Volvo meni vaihtoon 1973.

Vakinaiselta palokunnalta vapautunut käytetty Volvo-52 sammutusauto on Bedfordin ja Chevroletin oikealla puolella.

 

1973 AUTO no 7

Vaihdossa Lahden VPK:lle tuli jo kahdenkymmen vuoden ikään ehtinyt 1953 mallin sammutusauto Ford F-8-159 Big-Job.

 

1980 AUTO no 8

Pertti Mäenpää lahjoitti Lahden VPK:lle käytössään olleen Ford Transit -72. Tämä oli alku autokaluston monipuolistamiselle Lahden VPK:ssa vuonna 1980.

Autokalusto monipuolistui 1980-luvulla

Vuosikymmen 1980 alkoi Lahden VPK:lla autokaluston monipuolistamisen vuotena.

Ensimmäisenä palokunnalle saatiin lahjoituksena puheenjohtajakautensa päättäneeltä Pertti Mäenpäältä käytetty Ford Transit -72, mikä talkoovoimin kalustettiin ja maalattiin palokunnan väreihin miehistönkuljetusautoksi L671. 

Autoon hankitusta kalustosta mainittakoon hälytyslaitteet, alkusammutuskalusto, paarit ja lisäksi ensiapu-tarvikkeita. Auto myytiin vuonna 1991 Riihimäelle yksityiskäyttöön.

 

1982 AUTO no 9

VPK:n päällikkö Matti Lehtinen vastaanotti palolautakunnan puheenjohtaja Olavi Jääskeläiseltä käytetyn Ford -68 sammutusauton Lahden VPK:lle. Auto myytiin Lahden kaupungin toimesta syksyllä 1991 Pennalan VPK:lle.

Vakinaisen uudistettua sammutusautokalustoaan, luovutti palolautakunnan pj. Olavi Jääskeläinen vakinaiselta käytetyn auton Ford -68 Lahden VPK:n käyttöön. Luovutuksen varmistivat Reijo Koskinen vas. ja Pertti Mäenpää oik. Auto toimi 1. lähdön autona L61. Syksyllä 1991 auto myytiin Lahden kaupungin toimesta Pennalan VPK:lle.

 

1985 AUTO no 10

Toinen Ford Transit ostettiin käytettynä Lahden VPK:lle, auto oli valmiiksi punainen.

Miehistön kuljetuksessa hyväksi havaittu lahjoituksena saatu Ford Transit oli todettu myös käyttökelpoiseksi, niinpä palokuntaan hankittiin vuonna 1985 toinen vastaavanlainen käytetty Ford Transit vuosimalliltaan 1980.

Autoon L672 asennettiin hälytyslaitteet. Autoa käytettiin aluksi vara-autona mm. miehistön kuljetukseen. Auto oli ostettaessa valmiiksi punainen, joten asematunnusten teippausten lisäksi ei maalausta tarvinnut suorittaa.

 

1986 AUTO no 11

Säiliöauto Ford Custom D-800 Lahden VPK:n käyttöön 1986.

Peruslähdössä mukana myös säiliöauto

Lahden vakinaiselta palokunnalta vuonna 1986 luovutettu käytetty säiliöauto Ford Custom D-800 antoi Lahden VPK:lle uutta ulottuvuutta. 6000 litran vesisäiliöllä varustettu auto takasi sen, että Lahden VPK sai Lahden kaupungin sopimuspalokunnista ainoana liikkeelle säiliöautolla varustetun peruslähdön.

Myöhemmin peruskorjattu säiliöauto, mihin oli kertaalleen vaihdettu purkaamolta löydetty moottorikin, palautettiin vuonna 2000 pelastuslaitokselle. Kaupunki myi säiliöauton myöhemmin Renkomäen VPK:lle. 

 

1989 AUTO no 12

110-vuotisjuhlavuonna VPK:lle Kontio-Sisu vm. 1972, 2000 litran vesisäiliöllä ja irtoruiskulla.

Sammutusauton luovutuspäivänä 10.5.1989 oli paikalle Lahden VPK:n kalustohuoneelle kokoontunut Lahden uusi palolautakunta luovuttamaan autoa puheenjohtajansa Olavi Jääskeläisen johdolla. Lautakunta tutustui samalla Lahden VPK:n tiloihin. Paikalla oli myös Lahden kaupungin palopäällikkö Lauri Pastila.

 

1991 AUTO no 13

Sisua lisää – Palolaitoksen vara-autona ollut sammutusauto Sisu vm. 1978 kasvatti Lahden VPK:n kalustomäärän vuonna 1991 väliaikaisesti ennätyslukemiin.

Sisu Lahden VPK:n kautta Viroon

Lahden VPK sai vuonna 1991 kalustohuoneensa suojiin ja käyttönsä  Lahden vakinaisen palokunnan vara-auton Sisu vm.1978. Tuolloin Lahden VPK:lla oli käytössään historiansa suurin ajoneuvokalusto, mikä sisälsi kolme sammutusautoa, yhden säiliöauton ja yhden miehistöauton. Sisu oli VPK:n käytössä olleista autoista ensimmäinen automaattivaihteinen auto. Lisäksi autoon kuului vaahtosäiliö ja auton mukana tullut vaahtosinko. 

Auto vaati vuonna 1998 jo perusteellisempaa moottoriremonttia, joten kaupunki poisti sen käytöstä ja myi 20-vuotiaan auton Viroon.

 

1993 AUTO no 14

Mercedes Benz 209D 2.8 vm. 1986 Lahden VPK:lle 1993.

1900-luvun viimeinen lisäys autokalustoon

Kun miehistöautona palvellut Ford Transit LS671 oli tullut toiminnastaan epävarmaksi oli se myyty vuonna 1991. Tilalle oli anottu pelastuslaitokselta mahdollisesti vapautuvaa sairasautoa. Anomus toteutuikin vuonna 1993, jolloin Lahden VPK sai pelastuslaitokselta käyttöönsä Mercedes-Benz 209D 2.8 -sairasauton vuosimallia 1986. Auto muutettiin Lahden VPK:n käytölle sopivaksi 8-hengen miehistöautoksi L671.

Lahden VPK on kahdesti osallistunut Saksan kansainväliseen palokuntanuorten leiriin. Ajoneuvona reissuilla on ollut auto no 14, mikä tässä on parkissa Hampurin kadulla, jossa osa Lahden VPK:n joukkueesta päivystää.

 

2000 AUTO no 15

Pelastuslaitokselta tammikuussa 2000 vapautunut Scania P82ML vm. 1982 sai uuden tallipaikan Lahden VPK:n suojista 19.1.2000.

Kunniapäällikkö Pertti Mäenpäältä hauska yksityiskohta Scanian luovutuksesta.

”Scania luovutettiin vakinaisella kesiviikkona 19.1.2000 klo 13.45 alkaneessa tilaisuudessa. Tilaisuuden jälkeen Niemelän Hara antoi Vexille ja minulle ajokoulutuksen. Tämän jälkeen haettiin tällä autolla pullat vakinaisen päivystysvuorolle, koska palomiehet eivät joutaneet luovutuskahville. Sitten ajoin auton VPK:n pihaan ja Vexi peruutti sen talliin”.

Vuosituhannelta toiselle

Vuodesta 1986 asti Lahden VPK:n käytössä ollut säiliöauto LS64 sammahti hälytysmatkalla 1.5.2000. Jo aiemmin keväällä oli auto jouduttu hinaamaan konerikon vuoksi pois Niemenkadun talonpolttotehtävästä. 

Autoa ja Lahden VPK:n toimintaa esittelivät Lahden satamassa vuonna 2003 Veli-Pekka Kirkonpelto, Paula Sällinen, Piia Koivu, Juha-Matti Kirkonpelto ja Miika Silenius

 

2000 AUTO no 16

Säiliöpaloauto Scania 142H 400 ”joulupakettina” 21.12.2000 Lahden VPK:lle.

Tukkiautosta säiliöpaloautoksi

Säiliöpaloauto Scania 142H 400 vuosimallia 1982 sijoitettiin Lahden VPK:n tiloihin Möysänkadun paloasemalle joulun alla 21.12.2000.  Auto oli vuonna 1986 muutettu tukkiautosta säiliöpaloautoksi.

Tämä auto L631 sai väistyä loppuvuodesta 2010 VPK:n paloasemalta, tehden näin tilaa upouudelle säiliöpaloautolle, mikä valmistuttuaan toimitettiin Lahden VPK:lle 2011.

 

2004 AUTO no 17

Täysin oma hankinta: uusi Volkswagen Transporter Shuttle 1.9 TDI pikkupussi.

Autot ja peräkärryt ovat kalustohankintoja

Volkswagen Transporter Shuttle 1.9 TDI -pikkubussi tilattiin Autotalo Laakkoselta Lahdesta tarjouskilpailun perusteella. Edellinen miehistöauto luovutettiin kaupan yhteydessä. Uuteen autoon teipattiin tunnukset LS672. Jäsenistön aktiivinen talkootoiminta ja Palosuojelu-rahaston tuki mahdollistivat auton oston ilman lainaa.

Lahden VPK pitää huolta kalustostaan sammutus-sopimusten puitteissa. Letkujen ym. kuljetusten tarvitsemissa jälkeisissä töissä on myös autoon kytkettyjen perävaunujen hankinta välttämätön. Peräkärry Pe-Tra 750 oli vm.1991. Viimeisin Farmi -peräkärry hankittiin Lahden VPK:lle vuonna 2008.

Auto LS672 hankittiin Lahden VPK:n 125-vuotisjuhlavuotena 2004.

 

Ylä- ja alamäkeä kaluston suhteen

Lahden VPK:n ”autorikas” vuosikymmen 1980-luvulla oli alkanut jyrkästi supistua 1990-luvulla, jolloin ”pahimpaan” aikaan ei Lahden VPK:lla ollut asettaa lähtövalmiuteen kuin sammutussopimuksen vaatima sammutusauto. Historian lehdillä tämä tiesi samaa yhtälöä, kuin vallitsi vuonna 1926, siis 72 vuotta sitten. Silloin Lahden VPK hankki ensimmäisen paloautonsa.      Nyt 2000-luvulla autokalusto on jälleen kasvussa. Korjaustöitä toki vanhaan kalustoon tehdään useasti. Vuonna 2002 tehtiin mm.1972 mallin 30 vuoden ikäiseen Kontio Sisuun täydellinen uusimisremontti. Ruosteiset pellit uusittiin, auto maalattiin ja teipattiin kaikki palokunnan omalla kustannuksella.

 

2010 AUTO no 18

50 vuotta sitten muutettiin kaupungintalolta Möysään! Päällikkö Marko Nieminen ja puheenjohtaja Jukka Silenius kättelivät tapahtuman ja sammutusauton L61 johdosta VPK:n harjoitusiltana.

Sammutusauto Scania P93ML vm. 1991

Sammutusauto Scania P93ML vm.1991 luovutettiin Lahden VPK:n sammutuskäyttöön. Luovutus  tapahtui maaliskuun 15. päivänä 2010, jolloin tuli kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä, kun Lahden VPK muutti omistamistaan tiloista Lahden kaupungintalosta nykyiseen osoitteeseensa Möysänkatu 5.  Aikanaan Lahden VPK vaikutti suuresti Lahden kaupungintalon rakentamiseen. Nykyiset toimintatilat eivät enää vastaa sopimuksen mukaisia tiloja, sillä ne ovat vuosien saatossa rapistuneet huomattavasti ja käyneet ahtaiksi. Palokunnassa odotetaankin Lahden kaupungin pystyvän osoittamaan toimintakelpoiset tilat pikaisesti voimassa olevan sopimuksen puitteissa.

 

Kontio-Sisulla juhannusajelulla

Scania-91 P93ML siirto LVPK:lle vakinaiselta noudatteli edellisen Scanian hyväksi todettua tapaa.

Jukka Silenius, Marko Nieminen ja Vesa Levo järjestivät ”harjakaiskahvituksen” laitoksella, jolloin kahvipöydän ääressä istuivat mm. Veli-Pekka Niemikallio, Juhani Naskali ja Tommi Kittelä. 

Kahvin jälkeen Tommi antoi pikakoulutuksen autosta, jonka jälkeen Scania ajettiin Möysänkadun talliin VPK:lle. Yhteispotrettikin otettiin, jolloin taustalle ajettiin ikääntynyt ja tilaa Scanialle tallissa tehnyt Kontio-Sisu.

Iäkäs Kontio-Sisu vm.-72 lepäili asemapaikallaan Ahtialantien asemalla lähes kevääseen asti, jonne Vesku sen ajoi 17.3.2010. Kontio-Sisu myytiin pelastuslaitoksen toimesta ulkopuoliselle ostajalle varaosiksi (maalausfirma). Tarkkasilmäinen vpk:lainen Haapiaisen Kalle bongasi auton parkissa juhannuksen alla 2010, käväisten jututtamassa sillä ajaneita. Suuntana olikin reissu Himokselle juhannuksen viettoon. Liekkö jo sen reissun jälkeen lähes neljäkymppinen sisukas kontio sai jäädä varaosakäyttöön? 

 

Kiinteistöjen vaihtosopimus allekirjoitettiin Lahden kaupungintalolla

Lahden VPK:n toimintaa on ylläpidetty yli 130 vuoden ajan. Sopimuksia on allekirjoitettu ja päätöksiä tehty useista tärkeistä palokunnan toimintaan liittyvistä asioista ja ehdoista. Sopimuksen  allekirjoitustilaisuudessa Lahden kaupungintalolla 29.12.1959 allekirjoitettiin kiinteistöjen vaihtosopimus Lahden kaupungin ja Lahden VPK:n välillä. VPK luopui kaupungintalon omaisuudestaan, jota vastaan kaupunki luovutti kiinteistötilat Möysästä ja lupautui samalla huolehtimaan ja kunnostamaan vastaavat tilat myös tulevaisuudessa Lahden VPK:lle.

Allekirjoitustilaisuudessa olivat Lahden kaupungin puolesta paikalla: kaupunginjohtaja Olavi Kajala ja kaup.sihteeri Osmo Vesiranta. Lahden VPK:n edustajina olivat: VPK:n sihteeri A. Kangasaho, VPK:n puheenjohtaja Aarne Laaksonen ja kunniapäällikkö Väinö A. Mäkinen sekä varapäällikkö Teuvo Kangasaho.  

 

2011 AUTO no 19

Ajatus uudesta säiliöautosta käynnistetiin jo v. 2007

Vuodesta 2008 alkaen ajatuksia pääsi kehittelemään nimetty säiliöautotoimikunta: Marko Nieminen, Juha-Matti Kirkonpelto ja Vesa Levo. Asiasta palaveroitiin myös PHPELA:n pelastusjohtaja Hyvärisen, Kukkosen ja Salorannan kanssa. Kustannusten selvittyä VPK:lle myönnettiin anottu 50.000,- avustus. Myös palosuojelu-rahasto tuki hankintaa. Kulut Lahden VPK:lle ovat huippuluokkaa, joten VPK joutui nostamaan myös pankkilainaa. Lainan takaisinmaksu tietää jäsenistölle talkootoiminnan jatkuvuutta myös runsaasti tulevina vuosina.

Säiliöauton hankinta eteni... 

VPK:n hallitus teki päätöksen uuden säiliöauton alustan sekä koritöiden ostosta 14.5.2010. Auton alusta tilattiin Oy Scan-Auto Ab:ltä kätevästi sähköpostilla 25.05.10. Tilausvahvistuksen allekirjoittivat 15.06.10 Harri Napola ja Paula Sällinen. Korityön autoon sai suoritettavakseen Saurus-tuotemerkistä tunnettu Sammutin Oy Säynätsalossa. 27.11.2010 vanhasta säiliöautostamme irroitettiin pumppu, kalusto ja hälytyslaitteet PH Kuljetuksen tallilla Harrin, Juhiksen, Miikan ja Veskun toimesta. Auton varustelu alkoi Säynätsalossa vuoden vaihteessa 2010/2011. Valmis auto oli Lahden VPK:lla 28.02.2011. 

"Ilman sinnikästä uurastusta ei mitään hyvää voi syntyä"

(Bertrand Russel, filosofi, 1872-1970). 

 

Lahden VPK – Lahden vanhin yhdistys

Lahden VPK:ssa on vapaaehtoista palontorjuntatyötä tehty Lahden kauppalan ja Lahden kaupungin asukkaiden hyvinvoinnin ja paloturvallisuuden puolesta jo kolmella eri vuosisadalla ja kahdella eri vuosituhannella. Autot vaihtuvat ikääntyessään ja myös miehistö uusiutuu luonnon sanelemin ehdoin. Lahden VPK:lla on ollut hyvät olosuhteet toimia, sillä palokunnan onneksi on Lahden Vapaaehtoiseen Palokuntaan hakeutunut kutsumuksen omaavia tehokkaita ja osaavia henkilöitä, jotka ovat kehittäneet VPK:n toimintaa suurella sydämellä.

Ja työ jatkuu...